Pressemeddelelse – Fysiodanmark Roskilde og RUC TECH opfinder drone iPad

april 1, 2023 4:24 am

Fysiodanmark Roskilde og RUC TECH opfinder drone iPad

Fysiodanmark Roskilde og RUC TECH har netop annonceret lanceringen af en helt ny iPad, som er udstyret med en indbygget drone-funktion. Ved hjælp af et lille kamerasystem med øjenkontakt og fire propelblade kan iPaden flyve rundt i luften og give brugeren endnu mere fleksibilitet i hans eller hendes daglige arbejde, fordi vedkommende ikke selv behøver at holde iPaden.

Den nye opfindelse løser en af tidens store udfordringer omkring nakkesmerter og skærmbrug. Mange unge mennesker oplever nemlig at have smerter ved at have nakken bøjet ned mod skærmen i længere tid. I fokusgruppe-interviews udtrykte de unge frustration over, at man allerede ved 3- 4 timers brug af f.eks. Netflix oplever ubehag i nakke/skulder området. Nogle af de unge har endda oplevet, at man kan få hovedpine af selv 4-6 afsnit af Paradise Hotel.

De videnskabelige målinger viser her på billedet hvor mange kilo den skrøbelige nakke udsættes for:

Fysioterapeut og chefudvikler på projektet, Niels Honoré, er begejstret over denne nye opfindelse, som nu kan hjælpe de unge af med deres ubehag og smerter.

“I et innovativt samarbejde med den lokale uddannelsesinstitution RUC TECH med ingeniør Søren Ismellcheese i front satte vi os for at løse problemet. Med en drone-iPad kan den unge nu holde sin nakke og synsfelt i den optimale position, så nakke og ryg skånes,” forklarer Niels Honoré.

Fysioterapeut Niels Honoré er særligt glad for, at de unge nu f.eks. kan gå til og fra skolen med den rigtig holdning, mens de kan nyde en rigtig spændende YouTube-video med nogen, som bygger klodser ovenpå hinanden, eller en video hvor folk falder ned fra trampoliner og slår sig rigtig meget. Der er desuden i forbindelse med udviklingen og laboratorieforsøgene opstået en vigtig og værdiskabende hygiejne fordel ved at bruge en drone-iPad. Man kan således nu trygt gå på toilettet uden af få prutbakterier på sin skærm og samtidig hjælper rotorbladene med at fordele luftgenerne i rummet.

Fysiodanmark Roskilde og RUC TECH viser det endelige produkt frem ved en demonstration på Københavnsvej 170 den 1. april. Kl. 10.00. Nedenfor er en visualisering af den betamodel, som de to virksomheder har udviklet.

Læs flere nyheder her KLIK HER